Kā rakstīt bez kļūdām?

Autore : Madara Mieriņa


Skolā esam mācījušies latviešu valodas gramatiku, bet bieži jūtam, ka īsziņu tekstos, darbabiedriem žigli uzrakstītajos e-pastos un sludinājumos uz ziņojumu dēļiem iemaldās pa kādai kļūdai. Varam domāt: “Ko gan nozīmē pāris kļūdu — galvenais, ka doma ir saprasta. Valoda savu galveno funkciju — saziņu — ir veikusi.”

Tā arī ir — valodas saziņa pieklibodama centīgi panes lielāko tiesu mūsu nezināšanas un neuzmanības kļūdu. Citādi ir ar kādu citu valodas funkciju — ietekmi.

Valoda ir spēcīgs ietekmēšanas līdzeklis. Par to īpaši domājam tad, kad rakstām projektus, reklāmas tekstus, cenšamies kaut ko nopirkt vai pārdot un sazināmies ar sadarbības partneriem. Ar šo jomu gandrīz ikviens darbspējīgais ir saskāries kaut vai tās vienkāršākajā formā — rakstot savu dzīvesgājuma aprakstu jeb CV.

Ar vārdiem mēģinām ietekmēt un noskaņot sev par labu to personu loku, kas lasīs mūsu vēstījumu. Labi uzrakstīts teksts bez kļūdām ir vērtīgs: tas ne tikai atklāj lasītājiem informāciju, bet arī iedarbojas uz zemapziņu un sajūtām.

Ko paveic labs teksts

Labs priekšstats

Pirmajam iespaidam ir liela nozīme — pietiek tikai ar dažām sekundēm, lai tas prātā nostiprinātos. Tekstam, gluži tāpat kā cilvēkam, ir ļoti svarīgs vizuālais tēls, īpaši tad, ja vēstījuma saņēmēji to uztver ar redzi, piemēram, lasa reklāmu avīzē vai mājaslapā, nevis klausās radio.

Ja cilvēka vizuālais tēls tiek radīts, uzvelkot atbilstošu apģērbu un pieskaņojot piemērotus aksesuārus, tekstā kopiespaidu rada vizuālais noformējums, atbilstošu valodas līdzekļu izvēle un arī pareizi lietota valoda.

Kādu priekšstatu rada glīti noformēts reklāmas teksts ar krāšņām ilustrācijām, bet valodas kļūdām? Ja iztēlē pārvērtīsim to cilvēka tēlā, tas varētu atgādināt labā uzvalkā tērptu personu ar izplīsušām žaketes pogām. Ja kļūdu tekstā daudz — varam vēl piedomāt klāt atirušu apkakli un vaļēju bikšu priekšu. Ja vien sarunbiedrs nav īpaši izklaidīgs, ir viegli uzminēt, kam viņš pievērsīs savu uzmanību — sarunbiedra teiktajam vai arī nepilnībām runātāja apģērbā.

Tēls, ko ar savu reklāmu, vēstuli vai projektu radām lasītāju prātos, tur arī paliek

Uzticamība

Labs, viegli uztverams un saprotams raksts bez kļūdām lasītājos rada patīkamu sajūtu. Tas netieši norāda arī uz mūsu attieksmi un cieņu vai tās trūkumu pret personu vai auditoriju, kurai šis vēstījums domāts.

Pareizrakstības kļūdas tekstā ir šķērslis sadarbības partneru uzticībai. Kā gan spēsim pārliecināt kādu, ja mūsu vārdos neklausās un uzmanība ir novērsta? Ko domājam par uzņēmumu vai piedāvājumu, kura reklāmteksts ir pilns kļūdu? Cik daudz uzticības tas vieš? Ja plaši redzamā vēstījumā ir viena kļūda, lasītāji par to, visticamāk, pasmaidīs un uztvers kā kuriozu. Ja sludinājums ir ar daudzām pareizrakstības kļūdām, tas šķiet kaitinošs, reizēm pat nesaprotams. Uzņēmums, kas publicē šādus tekstus, rada nenopietna un neuzticama sadarbības partnera iespaidu.

Ja plaši redzamā vēstījumā ir viena kļūda, lasītāji par to, visticamāk, pasmaidīs un uztvers kā kuriozu. Ja sludinājums ir ar daudzām pareizrakstības kļūdām, tas šķiet kaitinošs, reizēm pat nesaprotams. Uzņēmums, kas publicē šādus tekstus, rada nenopietna un neuzticama sadarbības partnera iespaidu.

Kvalitāte

Pārdomātas vēstules un citi teksti ar izlabotām kļūdām neuzkrītoši norāda uz preces vai pakalpojuma labo kvalitāti. Tīra, skaidra un precīza valoda ir labākais kvalitātes rādītājs.