Finanšu analīze — iespēja laikus sagatavoties tirgus satricinājumiem

Finanšu analīze — iespēja laikus sagatavoties tirgus satricinājumiem

Autors: Viesturs Slaidiņš

Vai šomēnes izdosies noturēt apgrozījumu ierastajā līmenī vai tomēr nāksies pieteikties dīkstāves pabalstiem? Cik lielā mērā globālie satricinājumi ietekmējuši tieši mūsu uzņēmuma darbu, un vai mums jau jāsāk gatavoties darbinieku atlaišanai?

Globālā pandēmija uzņēmējiem likusi pavisam citādi paskatīties uz finanšu analīzi. Ja liela daļa uzņēmumu, jo īpaši mazie un vidējie, iepriekš īpaši augstu nevērtēja rīkus, kas sniedz iespēju reāllaikā sekot līdzi uzņēmuma naudas plūsmai un dažādos griezumos izskatīt notikumu attīstības scenārijus, tad krīzes situācijā tie kļuva kritiski svarīgi. Uzņēmumi, kuri prata precīzāk prognozēt ārkārtas situācijas radīto triecienu biznesam, varēja pienācīgāk sagatavoties grūtībām un vieglāk pārlaist sarežģīto laiku.

Analīzē balstīti lēmumi

Krīzes pilnbriedā ASV veiktā Burtch Works aptaujā noskaidrots, ka tur 43% uzņēmumu pirms svarīgu lēmumu pieņemšanas vienmēr veic finanšu datu analīzi. 26% uzņēmumu pandēmijas laikā ievērojami pieaudzis datu analītiķu darba apjoms, jo vadība vēlas iegūt pēc iespējas plašāku izpratni par tirgū un kompānijā notiekošo.

Kādi tad ir galvenie uzņēmuma ieguvumi no finanšu analīzes? Primāri tā ir sekošana naudas plūsmas izmaiņām. Naudas plūsmu mēdz dēvēt par uzņēmuma asinsriti, un no tās lielā mērā ir atkarīgs kompānijas «veselības stāvoklis». Maziem uzņēmumiem parastā situācijā pietiek apkopot informāciju reizi ceturksnī vai pat reizi gadā, lai saprastu, vai izdodas «savilkt galus», taču strauji mainīgā vidē var viegli nokavēt brīdi, kad naudas izplūšana jāaptur. Pretējā gadījumā drīz vien pienāk mirklis, kad jāizšķiras — maksāt algas vai nodokļus —, jo visam vienkārši vairs nepietiek līdzekļu.

Kas mūs sagaida?

Ļoti svarīga loma ir dažādu scenāriju izspēlēšanai. Tā var saprast, cik smagu triecienu kompānija vispār spēj izturēt un kāds liktenis to gaida vienas vai citas patērētāju rīcības gadījumā. Kā izmaiņas tirgū ietekmē preču ražošanu un piegādi? Vai noliktavā ir gana daudz produkcijas, un cik ilgam laikam tās vēl pietiks, mainoties ražošanas apjomam un pieprasījumam? Kādas preces tiek meklētas visvairāk, un par kurām interese samazinās? Izmantojot datu analīzi, var saprast, uz kurām pozīcijām var ietaupīt, kuras pienācis laiks automatizēt un kādi ir vēl neapgūtie potenciālie peļņas segmenti.

Citiem vārdiem sakot, laikus pamanot briesmas, uzņēmējs var «nospiest uz bremzēm» un izglābties no nepatikšanām, pirms tās sākušās. Ja situācijas modelēšana parāda, ka ieņēmumi dramatiski kritīsies, var laikus apturēt investīciju plānus, pieteikties kredītbrīvdienām vai iepirkt izejvielas mazākā apjomā.

Jaunākās paaudzes biznesa vadības rīkos modelēšanu lielā mērā uzņemas mākslīgā intelekta risinājumi. Tie ne vien spēj tikt galā ar milzīgu datu apjomu īsā laikā, bet arī ņemt vērā dažādu faktoru ietekmi un — ideālā gadījumā — arī apzināt reālās pasaules aktuālos notikumus. Saliekot visu informāciju kopā, mākslīgais intelekts izspēlē visnotaļ ticamus scenārijus, kas varētu ietekmēt uzņēmuma darbību un attiecīgi arī naudas plūsmu.

Roka uz uzņēmuma pulsa

Burtch Works aptaujā noskaidrots, ka pēdējos mēnešos uzņēmēji lūguši datu analītiķiem salīdzināt šī brīža naudas plūsmas izmaiņas ar 2008.–2010. gada datiem. «Samērīšanās» ar iepriekšējo vērienīgo krīzi sniedz iespēju izvērtēt situācijas nopietnību un saprast, cik nopietna taupības politika būs jāiedarbina šoreiz.

Lielākos uzņēmumos ticis mērīts, cik daudz darbinieku ir saslimuši un nevarēs strādāt, kā tas ietekmēs ieņēmumus un vai vispār pasūtījumi būs izpildāmi. Uzņēmumi arī rēķinājuši, kā tos skars slimības lapu apmaksāšana, visu darbinieku aizsūtīšana apmaksātā atvaļinājumā un biznesa slēgšana, kā arī citi tamlīdzīgi problēmas risinājumi.

Mierīgākos laikos finanšu analīzi var izmantot arī, lai sekotu līdzi gada plāna izpildei. Ja, piemēram, ieplānots apgrozījuma pieaugums par 10%, bet pēc pusgada dati rāda, ka reālā izaugsme ir mazāka, vadība var laikus pieņemt lēmumu intensificēt pārdošanu, uzlabot pašu produktu vai pakalpojumu vai arī piestrādāt pie zīmola atpazīstamības.

Finanšu analīzes iespējas piedāvā tikai daudzpusīgākās biznesa vadības sistēmas, tādas kā Tildes Jumis Pro. Tajā pieejamas ne vien daudzas gatavas atskaites dažādās jomās, bet arī datu analīze mēnešu un gadu, darbinieku un struktūrvienību griezumā. Atbilstoši laikmeta garam mākoņrisinājumā Tildes Jumis Pro tiek plānots izmantot mākslīgā intelekta iespējas, lai, piemēram, sašķirotu ienākošos rēķinus pa kategorijām. Šobrīd testa režīmā šī funkcija uzrāda 93% precizitāti, un nākotnē — pēc tās ieviešanas dzīvē — tā var ievērojami paātrināt grāmatvežu darbu.


Dalies: