6 jomas, kurās jau tiek izmantots mākslīgais intelekts

6 jomas, kurās jau tiek izmantots mākslīgais intelekts

Autors: Tildes Jumis

Mākslīgais intelekts (MI) ir kļuvis par vienu no šīs desmitgades nogales apspriestākajām tehnoloģiju tēmām. Medijos stāstīto stāstu amplitūda svārstās no galvu reibinošām un fantastikas filmu cienīgām iespējām līdz apokaliptiskām vīzijām par robotu pārņemtu pasauli un cilvēku sugas iznīcināšanu. Kamēr fantasti nododas apcerējumiem, MI neatlaidīgi iekaro vietu aizvien jaunās nozarēs, atrodot izmantojuma iespējas birojos, rūpnīcās un mācību iestādēs. Piedāvājam ielūkoties 6 jomās, kurās lemtspējīgas mašīnas jau ir ikdiena.

Pirkumi internetā

Iespējams, daudzi no mums nemaz neaizdomājas, ka jau tagad ikdienā sastopas ar MI. Piemēram, interneta meklētājprogrammās vācot informāciju par kaut ko, atbilstošākos rezultātus piemeklē algoritms, kas mācās no mūsu izvēlēm. Jo «gudrāks» un ar pieprasījumiem vairāk trenēts būs algoritms, jo precīzāk tas atlasīs tieši to, kas mums nepieciešams. Ideālā gadījumā MI jāstrādā tā, lai mums šķistu, ka meklētājprogramma lasa mūsu domas.

Mašīnmācīšanās risinājumi tiek izmantoti arī dažādos videopakalpojumos. Tie iepazīst mūsu gaumi un piedāvā atbilstošākās filmas, seriālus vai koncertierakstus.

MI pamazām pārņem arī internetveikalus. Līdz šim bija ierasts, ka tirdzniecības vietne iegaumē mūsu izrādīto interesi par kādu preci un, kad mēs atgriežamies šajā lapā, uzreiz piedāvā to pašu preci, pat ja nesen to jau esam nopirkuši, bet progresīvākie veikali, kas izmanto MI risinājumus, tagad virzās soli tālāk. Piereģistrējuši, ka esat iegādājies, piemēram, jaunu tālruni, nākamajā reizē veikali piedāvās tieši šim telefonam paredzētus aksesuārus, viedpulksteni un tamlīdzīgas preces, nevis vēl vienu tādu pašu tālruni.

Klientu apkalpošana

Iespēja ikdienā sastapt «domājošu robotu» ir arī dažādās interneta komercijas vietnēs, kur apmeklētājus it kā uzrunā klientu apkalpošanas speciālists. Bieži vien sarunu sāk nevis īsts cilvēks, bet gan sarunu bots, kas atbild uz standarta jautājumiem. Speciālists pieslēdzas vien tad, ja izvēršas specifiska sarunas tēma un bots nespēj piemeklēt atbilstošākās atbildes. Sarunu boti tiek nepārtraukti trenēti un kļūst aizvien gudrāki. Tādēļ daudzas vienkāršas sarunas tie prot veiksmīgi novadīt bez cilvēka līdzdalības. Kā zināms, sarunu robotus izstrādā arī «Tilde». 

Finanses un banku pakalpojumi

Bankas ik dienu veic tūkstošiem naudas pārskaitījumu. Kā šajā gūzmā pamanīt, vai visi darījumi ir likumīgi? Vai kāds neiepērkas ar zagtu kredītkarti vai tās datiem? Aizdomīgo maksājumu izskaitļošanā jau labu laiku tiek izmantoti dažādi datorizēti risinājumi, un tagad analizēšanā aizvien vairāk tiek iesaistīti MI risinājumi. To dara, piemēram, «MasterCard». Viņu mākslīgā intelekta un mašīnu dziļās mācīšanās (deep learning) risinājumi maksājumu miljonos meklē krāpnieciskiem darījumiem raksturīgus parametrus un uzrāda tos speciālistiem, kuri katru šādu gadījumu izanalizē.

Mašīnmācīšanās algoritmi aizvien dziļāk iespiežas arī biržās, analizējot vērtspapīru kursa izmaiņas un prognozējot cenu svārstības nākotnē. Apstrādājot milzīgu daudzumu datu, mašīnas meklē līdzīgus apstākļus iepriekšējos ierakstos un vērtē, kādi attīstības scenāriji tiem sekojuši.

Lauksaimniecība

Lai arī zemkopība un lopkopība vairākumam cilvēku neasociējas ar modernajām tehnoloģijām, turīgo valstu lielsaimniecības visnotaļ aktīvi ievieš MI risinājumus, lai pārtiku ražotu pēc iespējas efektīvāk. Piemēram, kompānija «Blue River Technology» ir izstrādājusi robotu «See&Spray», kas ar datorredzes palīdzību vēro plantācijas un pats izsmidzina nezāļu iznīcināšanas līdzekļus.

Savukārt Vācijas uzņēmums «PEAT» radījis risinājumu «Plantix», kas pēc attēliem analizē augsni un nosaka, kādu barības vielu augsnē pietrūkst.

Datorspēles

Izklaides nozare jau sen ir gaidījusi iespēju aizraut cilvēkus ar tādiem futūristiskiem risinājumiem kā virtuālā un papildinātā realitāte un MI. Tādēļ tā nekavējas izmantot jaunās iespējas. Pirmie aizmetņi bija «IBM» radītais «Deep Blue» superdators, kas 1997. gadā šahā uzvarēja toreizējo pasaules čempionu Gariju Kasparovu. Kopš tā laika pasaule ir pieredzējusi vairākas spīdošas MI izpausmes, piemēram, «DeepMind» veidotā programma «AlphaGo» uzvarēja leģendāro «Go» spēles čempionu, korejieti Lī Sedolu.

Tagad MI tiek integrēts plašam lietotāju lokam pieejamās datorspēlēs un spēles gaita tiek veidota reāllaikā, atkarībā no apstākļiem, nevis pieturoties pie iepriekš izveidota scenārija. Viena no šādām spēlēm ir «F.E.A.R.».

Kosmosa izpēte

Visuma pētniecībai kopš tās pirmsākumiem ir bijušas atvēlētas vismodernākās tehnoloģijas, un daudzi izgudrojumi vēlāk nonākuši mājsaimniecību lietošanā. MI šajā ziņā nav izņēmums. Tas caurlūko Keplera teleskopa iegūtos datus, lai identificētu tālas planētu sistēmas, un tiks izmantots NASA 2020. gada Marsa misijā. Ar MI aprīkots visurgājējs daudz laika pavadīs savā nodabā, vācot informāciju par sarkano planētu, pieņemot lēmumus, kurp doties un kādas analīzes veikt.